פרופ' קורינאלדי - ספר מחקר חדש

מיהו יהודי
ביתא ישראל: מגלות אתיופיה לשיבת ציון

ההוצאה לאור של לשכת עורכי הדין הדפסה שניה 2019



הספר פותח בשאלה הכללית "מיהו יהודי" – יסודות הזהות היהודית על פי ההלכה הרבנית ועל פי המשפט הישראלי, ממשיך בחקר המעמד של קהילת "ביתא ישראל" – יהודי אתיופיה, וחותם במסקנה שיהדותם הוכחה כדבעי והם "יהודים לכל דבר". הספר בוחן את ממצאי המחקר המדעי בדבר היחס שבין "ביתא ישראל" לעם היהודי מבחינה אנתרופולוגית וקובע שהם נתון שמשקלו מוגבל לפי השקפת ההלכה הרבנית, בין היתר משום שחסרים ממצאים היסטוריים מהימנים על התקופה שקדמה למאה ה- 14. מסקנות המחבר מבוססות על בירור מקיף של שאלת הזהות היהודית בכלל ועל זכות השבות של עולי אתיופיה בפרט, לפי מבחן ערכי של ההלכה הרבנית בדבר "חזקת יהדות" של קהילה. זאת על בסיס פסקי הלכה של הרבנים הראשיים לישראל ובראשם הראשון לציון הרב עובדיה יוסף זצ"ל, לצד הגדרה רחבה של זכות העלייה לפי חוקי המדינה, בפסיקה של בית המשפט העליון ובהחלטותיה של ממשלת ישראל.



המחקר דן גם בתולדות חידוש הקשרים של הקהילה עם היהדות הנורמטיבית (מאז המאה ה 15)- ובמאבקה לעלייה מאז הקמת מדינת ישראל. בשלהי שנות ה 70- חלה התפתחות דרמטית שהובילה לשרשרת הישגים של 40 שנות מבצעי עלייה וקליטה לאומית ודתית של יהודי אתיופיה (1977-2018), לרבות עליית האנוסים, שכונו בישראל "בני הפלשמורה", החוזרים בזמננו ליהדות. כותרת המשנה "ביתא ישראל: מגלות אתיופיה לשיבת ציון" מדגישה את העמדה כי מדובר בקבוצה יהודית עתיקה שגלתה ככל שבטי ישראל. קהילת "ביתא ישראל" הצליחה לשרוד בצוק העתים ובמלחמות עקובות מדם ולשמר את זהותה היהודית; וכששיחקה לה השעה בדורנו, נכרכה במיזוג הגלויות, בשיבת ציון ובגאולת ירושלים – תקוותה מדורי דורות.

פרופ' מיכאל קורינאלדי הוא זוכה בפרס נשיא המדינה וראש הממשלה תש"ע 2010- להנצחת דמותו ומורשתו של הנשיא השני יצחק בן צבי למען "נדחי ישראל". בנימוקים להענקת הפרס נאמר: "מיכאל קורינאלדי מקדיש את חייו למאבק משפטי וציבורי למען נידחי ישראל – יהודי אתיופיה, צאצאי האנוסים בספרד ובפורטוגל, השומרונים, הסובוטניקים והיהודים הקראים. בחמישים שנות פעולתו המחקרית והציבורית הוא ממשיך את רוח פעלו של הנשיא בן-צבי לקירוב נידחי ישראל. הוא עמד בראש הוועד הבינלאומי למען יהודי אתיופיה ותרומתו להכרה ביהדותם באה לידי ביטוי גם בספרים שכתב ובמערכה משפטית שניהל. גם למען הקראים, השומרונים והסובוטניקים ניהל מערכות משפטיות והשתתף בפעילויות אקדמיות לבירור זהותם הלאומית והדתית. במחקר אקדמי ובפעילות ציבורית ממשיך פרופסור קורינאלדי את רוח פעולתו של הנשיא בן-צבי ומסייע להנחלת מורשתו".